Denk & Beslis mee over zaken die
er toe doen op jouw Terschelling

Resultaten enquête motorvoertuigen op de wandel- en fietspaden

3 jaar geleden
2 reacties

“Wat zijn jouw ervaringen met motorvoertuigen op de wandel- en fietspaden op Terschelling?” Die vraag hebben we aan het Echt Terschelling panel voorgelegd. Meer dan 440 “Echt Terschellingers” hebben de enquête over dit onderwerp ingevuld en dat betekend dat maar liefst 70% van de panelleden hebben gereageerd. Uit de resultaten komt duidelijk naar voren dat de huidige ontheffingen op de motorvoertuigen niet zichtbaar genoeg zijn. Hier heeft Staatsbosbeheer meteen werk van gemaakt: vanaf nu worden nieuwe of te verlengen ontheffingen een stuk groter, waardoor deze veel beter zichtbaar zijn.  

Vraag 1

Rijd je zelf wel eens met een motorvoertuig (met of zonder vergunning) op een deel van de wandel- en fietspaden op Terschelling?

vraag1

Ruim 72% van de deelnemers rijdt zelf nooit met een auto over de wandel- en/of fietspaden. Dit verrast ons niet, maar is wel goed om te weten voor het interpreteren van de rest van de antwoorden. Je zou bijvoorbeeld kunnen verwachten dat wanneer alle deelnemers wel eens op de paden rijden, de algehele houding ten opzichte van auto’s in de natuur ook positiever is.

Vraag 2, 3 en 4

(1) Vind je het storend wanneer je in het bos of in de duinen een motorvoertuig tegenkomt? (2) Waarom wel (3) Wanneer wel?

 

vraag234

Een groot deel van de deelnemers (44,3% + 38,9%) vindt het wel of soms storend wanneer men een auto tegenkomt op een wandel- of fietspad, een grote meerderheid dus. Wel geeft 39% aan het niet altijd storend te vinden. Uit de toelichting hierop blijkt dat men zich vooral stoort aan bestuurders van auto’s die zich niet voldoende aanpassen aan wandelaars en fietsers. Meerdere keren wordt aangegeven dat voertuigen van Staatsbosbeheer als niet storend worden ervaren, een opsteker voor de boswachters :-). Over het algemeen is te zeggen dat men vooral vindt dat auto’s de rust en stilte verbreken.

Vraag 5

Sinds kort worden er excursies gegeven met elektrische wagentjes, ook over wandelpaden, fietspaden en ruiterpaden. Ervaar je een verschil in beleving tussen een elektrisch aangedreven voertuig en een voertuig met brandstofmotor in de natuur?

vraag5

 

De resultaten van deze vraag verrassen ons. Wij hadden verwacht dat elektrische voertuigen als minder storend worden ervaren, maar uit de enquête blijkt dit niet. 40% geeft aan dat een elektrisch voertuig minder storend is, maar voor 48% maakt het geen verschil. De beleving is dus op dit moment geen reden om elektrische voertuigen in het terrein anders te behandelen.

Vraag 6

Op dit moment verleent Staatsbosbeheer ontheffingen voor een groot aantal wandel- en fietspaden. Voor welke paden vind jij dat de ontheffingen moeten gelden?

vraag7

 

Deze vraag heeft geen duidelijk resultaat. Weliswaar geeft 48% van de deelnemers aan dat de ontheffingen alleen voor de bredere fietspaden moeten gelden, maar daar tegenover staat 50% van de deelnemers die geen mening hebben of tevreden zijn met de huidige situatie. Over het algemeen geeft Staatsbosbeheer nu overigens ook ontheffingen uit voor de bredere paden, in enkele gevallen worden er uitzonderingen gemaakt. Er zal in eerste instantie daarom niets aan de bestaande ontheffingen.

Vraag 7

Beleef jij het tegenkomen van een auto anders, wanneer je weet dat deze met toestemming (en dus goede reden) op de paden rijdt?

vraag8

 

Naar aanleiding van deze vraag blijkt overduidelijk dat mensen meer begrip hebben voor een auto op een wandel- of fietspad wanneer deze met toestemming van Staatsbosbeheer daar rijdt. Een toestemming wordt nooit zomaar verleend, een bestuurder moet altijd een goede reden hebben om op plekken te rijden waar dat normaal niet mag.

Vraag 8

Vind jij dat de ontheffingen altijd genoeg zichtbaar zijn?

vraag9

 

Een logische vervolgvraag is of de ontheffingen wel zichtbaar genoeg zijn. Als je ze niet goed ziet, weet je ook niet of een auto toestemming heeft. Bijna 40% van de deelnemers vindt dat op dit moment de ontheffingen niet zichtbaar genoeg zijn. Dit is een duidelijk signaal dat de ontheffingen zichtbaarder moeten zijn. Daarom is er een nieuwe ontheffing gemaakt die groter is en dus beter zichtbaar achter de voorruit. Binnenkort krijgt iedereen die een ontheffing ontvangt of de huidige verlengt de nieuwe grote versie.

Vraag 9

Staatsbosbeheer moet voor het werk regelmatig op plaatsen komen waar je normaal niet met een auto mag  komen. Vind je dat de medewerkers van Staatsbosbeheer zich goed gedragen als je ze tegenkomt?
vraag10

 

Staatsbosbeheer is erg benieuwd hoe het rijgedrag van haar medewerkers ervaren wordt. Gelukkig is een grote meerderheid van de Echt Terschellingers hier tevreden over. Toch is de 4% die ontevreden is erg belangrijk. Deze mensen geven aan dat boswachters te hard rijden en dat er soms op plekken gereden wordt waar dat niet nodig is. Dit onderwerp is naar aanleiding van de enquête inmiddels aan de orde geweest op een werkbespreking van Staatsbosbeheer waarin iedereen gevraagd is hierop te letten. Uitgangspunt is dat alle medewerkers en stagiaires van Staatsbosbeheer altijd aan langzaam rijden en dat er op fietspaden in de berm gestopt wordt om zo fietsers te laten passeren.

2 reacties op “Resultaten enquête motorvoertuigen op de wandel- en fietspaden”

  1. Jaap Smit schreef:

    Ik heb een opmerking bij het invullen van deze enquete gemaakt omtrent het drukke gemotoriseerde verkeer op de badweg van Hoorn.
    Doen jullie ook iets met deze opmerkingen ?

    • Joeri Lamers schreef:

      Hallo Jaap,

      Goed dat je meedoet! Ik heb je opmerking denk ik gezien, je bent niet de enige die dit aangeeft. Het heeft onze aandacht en zeker nu tijdens Oerol zijn we erg streng aan het controleren op ontheffingen op de Badweg. Kaap Hoorn heeft een beperkt aantal ontheffingen en de boeren mogen naar hun land. Verder staan we incidenteel toe dat minder-validen naar Kaap Hoorn mogen rijden, maar dan wel in de rustige uren. We proberen ook om de bevoorrading in de vroege of latere uren te laten plaatsvinden. Dit is echter lastig voor de transportbedrijven i.v.m. wisselende aankomsttijden van de boot/vracht.

      Het is dus voor onszelf ook een serieus aandachtspunt, alleen is het allemaal niet direct op te lossen. We blijven terughoudend met het verlenen van ontheffingen. Overigens lezen we alle opmerkingen uit de enquête (bijna iedere deelnemer vult iets in) en als het mogelijk is gebruiken we ze bij verdere plannen.

      Groet,

      Joeri Lamers
      Staatsbosbeheer / Echt Terschelling

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *